Gode råd til indretning af udeområder 

Med et blev alting forandret. Lad os få det bedste ud af det og skabe en sikker, sjov og praktisk hverdag.

Herunder giver vi gode råd til indretning af udearealerne i skoler og børnehaver.

1

Se mulighederne for udvikling. 
Se de nye retningslinjer som en mulighed for at forbedre de udendørs rammer til leg og læring. Gennem en mere aktiv tilgang, får alle også en større forståelse.

3

Skab gode og inspirerende rum.
Hvilke fag og aktiviteter flytter I ud? Hvad gjorde I før – hvad vil I gerne gøre på nye måder? Når I udvikler nye rum, så husk at vende tingene på hovedet og bruge humor. Lav sjove kombinationer og lad jer inspirere af ting i byen, i naturen, inde og ude – oppe og nede.

2

Se udviklingsprocessen som et læringsrum.
Gør det til en fælles opgave at skabe nye, mindre og afgrænsede rum til leg og læring. Vær nysgerrige på de nye muligheder. Prøv ting af, snak om hvordan de kan bruges og hvad der kan forbedres.

 

4

Skab tydelige rum. 
Hvilke fag og aktiviteter flytter I ud – og hvad har I brug for? Lad rummene guide til en adfærd hvor vi er sammen med mere afstand og i mindre grupper.   

5

Gør det færdigt og pænt.

Vi ved ikke hvor midlertidige de nye retningslinjer er, men meget af det I udvikler nu, kan bruges efterfølgende – så husk æstetikken. Gør jer umage, det bliver I gladere af. 

Megamøbler som den tredje underviser

Mange skoler og institutioner oplever i disse dage at de skal være meget mere ude end de plejer, og at ting de før ville gøre inde nu skal gøres ude. Derfor har vi samlet et par forslag til megamøbler, der er lette at bygge og som kan være med til at understøtte udendørs aktiviteter og skabe zoneinddeling for de mindre grupper. 

Værkstedet

 

er opbygget som en platform, hvor mindre grupper kan arbejde sammen omkring projekter. Grupperne kan fx skille en radio ad, bygge modeller, skrive eventyr, spise frokost og meget mere. 

Tegningen

 

er en gennemsigtig væg af plexiglas. Den kan med fordel stilles mellem to zoner, hvilket giver børnene mulighed for at tegne sammen på tværs af de mindre grupper – med overholdelse af retningslinjerne om social afstand. Tegningen fordrer kommunikation mellem børnegrupper, og lægger op til et kreativt samarbejde omkring tegningen.  

Køkkenet

 

kan bruges helt uden installationer, og er inspireret af afsides vandrehytter i Sverige, hvor man henter det vand man skal bruge i en spand – fx en spand til rent vand og en til beskidt. Her kan mindre grupper eksempelvis ordne grøntsager og vaske legetøj.  

Kommunikation

Hvordan kan vi samarbejde på afstand uden at det involverer en computer? Vi har skruet tiden baglæns og har genopdaget snoretelefonen. Lav et kommunikationssystem – brug fx snoretelefoner, morsekoder, send en brevdue eller flaskepost. Fortæl historier, digt sammen, løs opgaver i fællesskab, send puslespilsbrikker rundt mellem forskellige stationer og meget mere. Tænk på hvordan flere mindre grupper kan samarbejde – på afstand.

Haven

 

består af en række højbede, der let kan etableres på hårdt underlag. Her kan børnene lære om planter og dyrke grøntsager, krydderurter og blomster. Der kan endvidere laves en kompost hvor man formulder jord til næste sæson. Lær for eksempel om hvilke planter der er gode at dyrke sammen.

Det er en proces

at blive klar

Besøg

 

Hele

Landet

Sociale

Arkitekter