Erhvervsskoler

Stærke studiemiljøer skaber stærke fagfolk. Når læring, innovation og trivsel går hånd i hånd, vokser både de unge og Danmark med erhvervsuddannelserne.

Stærke studiemiljøer skaber stærke fagfolk. Når læring, innovation og trivsel går hånd i hånd, vokser både de unge og Danmark med erhvervsuddannelserne.

Hvad vil vi?

De erhvervsrettede ungdomsuddannelser er vigtige for Danmarks fremtid. Det er her, unge udvikler deres faglighed, får en stærk identitet som håndværkere, teknikere eller faglærte – og oplever stoltheden ved at skabe værdi med deres hænder og hoveder. Men hvis flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse, skal skolerne kunne konkurrere med de almene gymnasier. Det kræver attraktive studiemiljøer og levende ungdomskulturer, hvor fællesskab, trivsel og læring går hånd i hånd.

De politiske rammer er samtidig i bevægelse. Med reformen af ungdomsuddannelserne og en ny satsning på erhvervsskolerne investeres der direkte i at styrke studiemiljøer, fastholdelse og kvalitet. Det er en historisk mulighed for at løfte erhvervsuddannelsernes rolle, både for de unge selv og for samfundets behov for kvalificeret arbejdskraft.

Hos Hele Landet ser vi erhvervsuddannelserne som mere end uddannelsesinstitutioner. De er også en del af den samlede uddannelseskæde. Derfor handler arbejdet ikke kun om at skabe stærke rammer på skolerne, men også om at bygge bro til grundskolen, så interessen for erhvervsfag styrkes tidligt og videre til efter- og videreuddannelse, så livslang læring bliver en naturlig del af de unges vej. På den måde bliver erhvervsuddannelserne et attraktivt valg med stolthed, perspektiv og fremtid.

Det fysiske, sociale og organisatoriske hænger uløseligt sammen i et campus. Når læringsmiljøet er professionelt og inspirerende, styrkes elevernes faglighed og stolthed over deres erhverv. Når studiemiljøet prioriteres, præger det fremtidens arbejdspladser. Derfor skal vi investere nu og tænke langsigtet.

Heidi Lyng, Partner

De erhvervsrettede uddannelser ser vi som en afgørende drivkraft for både unge og samfund. De leverer fremtidens faglærte arbejdskraft, men de spiller også en rolle i lokal udvikling, tilflytning og sammenhængskraft. Derfor skal de kunne tilbyde mere end klasselokaler og værksteder, de skal være sociale og kulturelle kraftcentre, der samler unge og giver identitet.

Vores tilgang er helhedsorienteret. Vi arbejder i et spændingsfeltmellem strategi, pædagogik og fysiske rammer, fordi vi ved, at de tre dimensioner skal spille sammen, hvis skolerne skal lykkes. Vi inddrager elever, lærere, ledelse og eksterne aktører for at forstå både de pædagogiske behov, de organisatoriske udfordringer og de sociale dynamikker. Og vi kombinerer den indsigt med viden om arkitektur, byudvikling og forandringsledelse, så resultaterne kan mærkes i hverdagen og i skolernes udvikling

Vi ved, at forandring kræver samarbejde. Derfor udvikler vi altid i partnerskab med erhvervsskolerne selv, kommuner, erhvervsliv og fonde. På den måde sikrer vi både en solid forankring og en bæredygtig organisering, der kan holde i mange år frem.

Vi arbejder med hele uddannelseskæden: at vække unges nysgerrighed i grundskolen, at skabe attraktive miljøer i ungdomsuddannelserne og at bygge broer til efter- og videreuddannelse. Kun sådan kan vi sikre, at erhvervsuddannelserne bliver et valg, der giver mening både i øjeblikket og på lang sigt.

De erhvervsrettede uddannelser ser vi som en afgørende drivkraft for både unge og samfund. De leverer fremtidens faglærte arbejdskraft, men de spiller også en rolle i lokal udvikling, tilflytning og sammenhængskraft. Derfor skal de kunne tilbyde mere end klasselokaler og værksteder, de skal være sociale og kulturelle kraftcentre, der samler unge og giver identitet.

Vores tilgang er helhedsorienteret. Vi arbejder i et spændingsfeltmellem strategi, pædagogik og fysiske rammer, fordi vi ved, at de tre dimensioner skal spille sammen, hvis skolerne skal lykkes. Vi inddrager elever, lærere, ledelse og eksterne aktører for at forstå både de pædagogiske behov, de organisatoriske udfordringer og de sociale dynamikker. Og vi kombinerer den indsigt med viden om arkitektur, byudvikling og forandringsledelse, så resultaterne kan mærkes i hverdagen og i skolernes udvikling

Vi ved, at forandring kræver samarbejde. Derfor udvikler vi altid i partnerskab med erhvervsskolerne selv, kommuner, erhvervsliv og fonde. På den måde sikrer vi både en solid forankring og en bæredygtig organisering, der kan holde i mange år frem.

Vi arbejder med hele uddannelseskæden: at vække unges nysgerrighed i grundskolen, at skabe attraktive miljøer i ungdomsuddannelserne og at bygge broer til efter- og videreuddannelse. Kun sådan kan vi sikre, at erhvervsuddannelserne bliver et valg, der giver mening både i øjeblikket og på lang sigt.

De erhvervsrettede uddannelser ser vi som en afgørende drivkraft for både unge og samfund. De leverer fremtidens faglærte arbejdskraft, men de spiller også en rolle i lokal udvikling, tilflytning og sammenhængskraft. Derfor skal de kunne tilbyde mere end klasselokaler og værksteder, de skal være sociale og kulturelle kraftcentre, der samler unge og giver identitet.

Vores tilgang er helhedsorienteret. Vi arbejder i et spændingsfeltmellem strategi, pædagogik og fysiske rammer, fordi vi ved, at de tre dimensioner skal spille sammen, hvis skolerne skal lykkes. Vi inddrager elever, lærere, ledelse og eksterne aktører for at forstå både de pædagogiske behov, de organisatoriske udfordringer og de sociale dynamikker. Og vi kombinerer den indsigt med viden om arkitektur, byudvikling og forandringsledelse, så resultaterne kan mærkes i hverdagen og i skolernes udvikling

Vi ved, at forandring kræver samarbejde. Derfor udvikler vi altid i partnerskab med erhvervsskolerne selv, kommuner, erhvervsliv og fonde. På den måde sikrer vi både en solid forankring og en bæredygtig organisering, der kan holde i mange år frem.

Vi arbejder med hele uddannelseskæden: at vække unges nysgerrighed i grundskolen, at skabe attraktive miljøer i ungdomsuddannelserne og at bygge broer til efter- og videreuddannelse. Kun sådan kan vi sikre, at erhvervsuddannelserne bliver et valg, der giver mening både i øjeblikket og på lang sigt.

Leverancer

Vi bruger Hele Landets samlede kompetencer, når vi indgår i et projekt. Vi trækker på dygtige arkitekter, sociologer og procesfacilitatorer. Vi har alle det fælles grundlag, at vi sætter aktørerne forrest i stedsudviklingen.

Udvalgte projekter

NEXT Praksisakademi

NEXT Praksisakademi

NEXT, AP Møller Fonden
2024-2025
Campus Hobro

Campus Hobro

HEG, SOSU Nord, Erhvervsakademiet Dania, FGU Himmerland, Mariagerfjord Kommune
2024-
Helhedsplan Herningsholm

Helhedsplan Herningsholm

Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasie
2021
UCH campus

UCH campus

Uddannelsescenter Holstebro
2023
Aarhus Tech

Aarhus Tech

Aarhus Tech
2023-2024

Kontakt

København Rådmandsgade

Næste kerneområde