Museer

Vores museer er vores fælles kulturarv, og museernes arbejde er afgørende for, hvordan vi danskere forstår os selv – som individer og som nation.

Vores museer er vores fælles kulturarv, og museernes arbejde er afgørende for, hvordan vi danskere forstår os selv – som individer og som nation.

Hvad vil vi?

Forskning, formidling og indsamling er nøglen til at sikre en sandfærdig danmarkshistorie. I en tid, hvor sandheden ofte er under pres, er museerne en modvægt, der holder vores samfund balanceret. Det er en ædel opgave, som gennem den nye Museumsreform fra 2024 har fået nye parametre for at lykkes.

Vores museer er også kulturskabende, fremtidstænkende, og debatterende rum der stiller os eksistentielle spørgsmål på linje med en rigtig god ven eller en vild fjende. Museerne er mere i live end nogensinde før.

Reformen har givet museerne nye vækstbetingelser – ikke mindst fordi statsanerkendelse i højere grad afhænger af, hvordan museerne lykkes med at tiltrække og engagere gæster. Familier og unge skal i højere grad igennem billetlugen, og museerne skal samtidig balancere mellem at være både fagligt solide og bredt tilgængelige.

Hos Hele Landet ser vi museerne som en central kraft i både lokale fællesskaber og i den nationale fortælling. Vi arbejder for, at museerne kan stå stærkt i mødet med fremtidens krav og samtidig skabe oplevelser, der gør danskerne stolte af deres kulturarv, hinanden og sig selv.

På Skagens Museum ansatte vi, igennem projektet Ægte Ung, unge som museumsudviklere i stedet for, at de fik et job i Rema 1000. Så skete der en drejning i program og kommunikation, senere også i besøgstal og tilflytning af unge til Skagen.

Niels Kildahl, Associeret Partner

Bygninger, organisationsudvikling og programudvikling er essentielle områder, der skal gå hånd i hånd for at skabe glade gæster, stolte bidragsydere og et personale i trivsel. Vi har en særlig indsigt i netop de tre områder. Vi kender den praktiske virkelighed. Vi tror på, at det er muligt at tiltrække flere gæster, opnå stærkere fondsopbakning og skabe gode arbejdspladsvurderinger på samme tid.

Vi har gennem forskellige projekter arbejdet tæt på forretningsudviklingen i danske museer. Vi interesserer os særligt for dette område, fordi Danmark har over 300 museer, der spænder fra små lokale til store nationale institutioner der formilder kunst, natur og kultur til danskerne. Et museum kan, når det fungerer som den bedste lokale vært, være en afgørende faktor for tilflytning og turisme. Samtidig ved vi, at turister  finder ind til det lokale, nationale og internationale særkende gennem museumsoplevelser.

Når vi samarbejder med jer, arbejder vi ud fra nogle enkle principper. Vi inddrager altid museets brugere for at få indblik i effekten af museets arbejde. Vi involverer unge, nye, erfarne og minoritetsbrugere i et forløb, hvor medarbejderne får den nødvendige indsigt til at skabe positiv forandring. Sammen skaber vi synlighed i programudviklingen og optimerer bygninger til både gæsteoplevelse og gæsteforbrug.

Bygninger, organisationsudvikling og programudvikling er essentielle områder, der skal gå hånd i hånd for at skabe glade gæster, stolte bidragsydere og et personale i trivsel. Vi har en særlig indsigt i netop de tre områder. Vi kender den praktiske virkelighed. Vi tror på, at det er muligt at tiltrække flere gæster, opnå stærkere fondsopbakning og skabe gode arbejdspladsvurderinger på samme tid.

Vi har gennem forskellige projekter arbejdet tæt på forretningsudviklingen i danske museer. Vi interesserer os særligt for dette område, fordi Danmark har over 300 museer, der spænder fra små lokale til store nationale institutioner der formilder kunst, natur og kultur til danskerne. Et museum kan, når det fungerer som den bedste lokale vært, være en afgørende faktor for tilflytning og turisme. Samtidig ved vi, at turister  finder ind til det lokale, nationale og internationale særkende gennem museumsoplevelser.

Når vi samarbejder med jer, arbejder vi ud fra nogle enkle principper. Vi inddrager altid museets brugere for at få indblik i effekten af museets arbejde. Vi involverer unge, nye, erfarne og minoritetsbrugere i et forløb, hvor medarbejderne får den nødvendige indsigt til at skabe positiv forandring. Sammen skaber vi synlighed i programudviklingen og optimerer bygninger til både gæsteoplevelse og gæsteforbrug.

Bygninger, organisationsudvikling og programudvikling er essentielle områder, der skal gå hånd i hånd for at skabe glade gæster, stolte bidragsydere og et personale i trivsel. Vi har en særlig indsigt i netop de tre områder. Vi kender den praktiske virkelighed. Vi tror på, at det er muligt at tiltrække flere gæster, opnå stærkere fondsopbakning og skabe gode arbejdspladsvurderinger på samme tid.

Vi har gennem forskellige projekter arbejdet tæt på forretningsudviklingen i danske museer. Vi interesserer os særligt for dette område, fordi Danmark har over 300 museer, der spænder fra små lokale til store nationale institutioner der formilder kunst, natur og kultur til danskerne. Et museum kan, når det fungerer som den bedste lokale vært, være en afgørende faktor for tilflytning og turisme. Samtidig ved vi, at turister  finder ind til det lokale, nationale og internationale særkende gennem museumsoplevelser.

Når vi samarbejder med jer, arbejder vi ud fra nogle enkle principper. Vi inddrager altid museets brugere for at få indblik i effekten af museets arbejde. Vi involverer unge, nye, erfarne og minoritetsbrugere i et forløb, hvor medarbejderne får den nødvendige indsigt til at skabe positiv forandring. Sammen skaber vi synlighed i programudviklingen og optimerer bygninger til både gæsteoplevelse og gæsteforbrug.

Leverancer

Programstrategi

Indhold er alt. Det driver museets gæster til museet. Udstillingsprogrammer og eventprogrammer styrer fondsindsatsen og udgør museets profil. Vi hjælper med at optimere programmer i kobling med nye målgrupper, og samtidig styrker vi de enkelte projekter, så funding følger med. Det kræver godt indhold at lave god programkommunikation. Gennem overskuelige modeller og værktøjer stiller vi program, funding og kommunikation på linje og sætter sammen retning.

Driftsstrategi

For at museets program og drift arbejder bedst sammen, skal begge flettes ind i en stærk strategi med tydelige satsninger, mål og handlinger. Vi støtter med facilitering af processer og udvikler, sammen med museets medarbejdere, målgrupper og ledelse en klar og fælles retning.

Byggeprogrammer

Udarbejdelse af byggeprogrammer med forundersøgelser af matrikel, bygninger og museets fysiske fremtoning - som grundlag for tilbygninger og fondsprojekter.

Butik og café

Både café og butik er essentielle indtjeningsmuligheder for museerne. En butik og en café er en vigtig del af museumsbesøget og af museets profil. Vi støtter med at optimere drift, profil og indhold, så det kobles med formidling og målgrupper.

Vi bruger Hele Landets samlede kompetencer, når vi indgår i et projekt. Vi trækker på dygtige arkitekter, sociologer og procesfacilitatorer. Vi har alle det fælles grundlag, at vi sætter aktørerne i spil i udviklingen af museet.

Udvalgte projekter

Restaurant Blink

Restaurant Blink

Det Grå Fyr
2020-2022
Arken 3.0

Arken 3.0

Arken - Museum for samtidskunst
2023-2025
Ægte ung

Ægte ung

Skagens Museer
2022
Baghaven Kulturprogram

Baghaven Kulturprogram

Skagen Museer
2021-2023

Kontakt

Niels Ove Kildahl

Næste kerneområde